first_imgMONTREAL (AP):The World Anti-Doping Agency (WADA) has begun investigating allegations by German broadcaster ARD and The Sunday Times newspaper in Britain that a third of the medals in endurance races at Olympics and world championships were won by athletes who have recorded suspicious blood readings.The media reports earlier this month analysed the results of 12,000 blood tests involving 5,000 athletes from 2001 to 2012 leaked from an International Association of Athletics Federations (IAAF) database and concluded that 800 were suspicious. The IAAF responded with a detailed denunciation of the reports, and strongly rejected suggestions that it had failed to follow up on the suspicious tests.WADA said in a statement yesterday that an independent commission has already started work on investigating the claims and will be supported by WADA staff “familiar with analytical results, testing and the Athlete Biological Passport (ABP).”But WADA stressed “that no test data derived from the IAAF database prior to the adoption of the ABP in 2009 can be considered to be proof of doping. It would be reckless, if not libellous, to make such an allegation.”The reported values may be suspicious and lead to targeted testing of the athletes involved, but nothing more could be done with the information.”WADA said the independent commission’s work would include obtaining a copy of the leaked database and a copy of the report prepared by two Australian scientists who analysed the leaked test results.Among other aims, it would also look to “identify suspicious test results that should have led to targeted testing … (and) verify the actions of IAAF in dealing with such suspicious test results.”last_img read more

Read More

first_img1 As their side were beaten 2-0 by lowly Queens Park Rangers, Aston Villa fans took to Twitter to vent their fury about manager Paul Lambert.The Villans haven’t won a game since the Scottish boss was rewarded with a new contract in September and they now sit just two points outside the relegation zone in the Premier League.Supporters across the Midlands were unhappy with their side’s display and their manager’s tactics against the team propping up the division and they let their rage spill out on social media as they demanded Lambert be given the sack.You can see what they had to say here… Aston Villa manager Paul Lambert with assistant Roy Keane last_img

Read More

first_imgJermaine Beckford hit a Wembley hat-trick as Preston ended their play-off jinx at the 10th attempt by thrashing Swindon 4-0 in the League One play-off final.The striker, fittingly wearing the number 10 shirt, wrote his name in North End folklore as they swept aside Swindon to clinch promotion to the Sky Bet Championship.Having lost their previous nine play-off campaigns – the worst record of any club – there were fears Preston would choke on the big day once again.Paul Huntington scored Preston’s other goal, with a cushioned volley from a Paul Gallagher cross. 1 Jermaine Beckford celebrates last_img

Read More

first_imgTeam “Operation Restore Hope” Plumber, Priest, Journalist and Administrator out there giving it their all as they get ready for WAAR on May 16th. Fair play to every one of them and to all others who are giving WAAR a go.WAAR – The Wild Atlantic Adventure Race – Rás an Atlantaigh Fhíain, will take place on Saturday May 16th starting and finishing at the Naomh Muire GAA club in West Donegal.Organised by the local GAA Club, WAAR is attracting great interest both within the County and throughout Ireland with queries in the past few weeks coming in from the UK as well.The organisers have set about to create an event which is challenging and attractive to Adventure Athletes as well as being one which inspires local participation by those wishing to improve their physical health and condition. The course has been designed to meet those aims and it has been visited by several experienced Adventure Race organisers and endorsed with glowing reviews. Neil Mc Gee – 3 time GAA All Star , International Rules player and Donegal GAA player of the Year ….launching the WAAR.ie event recently in the Lower Rosses.WAAR is a four-part challenge- Run-Cycle-Hike-Kayak.It starts off from the famous Banks in Mullaghderg with a 7.5k road and off-road run taking in the Mullaghduff road, down to Carrickfin, across to Ballymanus and back to the Banks.Then comes a 42.5k cycle along the Wild Atlantic Way on the coast road to Dungloe before heading into the Hills of Donegal, up past Thorr and downhill to Meenaweel.At this point at Meenaweel Chapel, participants will disembark from their bikes and have a steep 2k Hike up to an Grógan Mór and back down again to resume the cycle down and over to Loughanure Lake. Once again it will be off the Bikes and a 1k Kayak challenge out on the lake. Back on the bikes and homewards towards the Banks through Annagry.The final part of the race involves a run around the GAA pitch and into the finishing line…some 53k in total.The local organisers or the WAAR Cabinet as they are now known, have put in a great deal of planning and design to the event. There are many reasons behind the event.John Colm Gillespie explains “Primarily, it is a fundraiser for the Naomh Muire Club to support recent development work on a Health and Wellbeing Room which has been built.“However, there is a strong emphasis on creating an event which brings Tourists into the area and this will do this. We are encouraging families to visit the area while supporting a mother, father, brother, sister in the event. “As well as that, this is in keeping with the Club and Community efforts to encourage our Health and Wellbeing initiatives and we are delighted so many locals are training for the event. We have a three year plan with the intention of building the event to a Nationally recognised one….we are very excited about WAAR and are delighted to launch it today”It would be hard to imagine a more scenic part of Ireland and such a diverse range of scenery as that along the WAAR route.The WAAR committee including registered competitors Noreen McGee and The RACE winner Sean McFadden and his son, and Neil McGee who launched WAAR.ie.With Errigal looking down on much of the course and the Atlantic Ocean lapping in near the run, together with a cycle along the Coast Road of the Rosses, through the town of Dungloe and into the Hills of Donegal……..participants will be driven on by the ruggedness and beauty of the route.Lake, Sea and Mountains combine to challenge yet the much acclaimed warmth of the locals will balance that to ensure great welcome and support for all who come along to WAAR. The WAAR event was launched by three-time GAA All Star, International Rules player and Donegal Player of the Year Neil Mc Gee. Neil has strong family connections in the Lower Rosses and generations of his family include the Boyle’s of Bunaman who participated in many sports at the Banks, the WAAR base.Brian Feda O’Domhnaill is an organising member and he says “ The promotion of an event like this is important as it encourages physical exercise which has great benefits at a time when there is such a focus on both physical and mental health and well-being”.L-R Adrian Ward, JC Gillespie, Hugh Bonner, Gavin Ó’Dónaill, Neil McGee who launched the event, Dr. Ciaran Richardson Randox Teo Main Sponsors, Brian Ó’Dónaill and Bríd Boyle. The WAAR committee have put in a huge winter behind the scenes to bring this great fundraising event to the Naomh Muire GAA Club.Entry to the event for an individual is €55 for Early bird up to St Patrick’s Day. The price will then be €65 with the fee rising to €75 for later entries.There is a launch special for team entries of €155. This is available to St Patrick’s Day when it will then be €175 with a later team entry free of €195.For updates and entry visit WAAR.ie and like our facebook page WAAR or follow us on twitter #WAARThe organisers would like to acknowledge the Main Sponsors Randox Teoranta as well as our Sports sponsorship from Lucozade Sport. We likewise thank our many local sponsors who have encouraged us by their contributions. Randox Teoranta, a new and important employer to our area have a long term commitment to West Donegal and their support for the WAAR event is a reflection of their effort in working with the Community.For further details please contact any of the following –Adrian Ward 086 2266811 Brid Boyle 086 2086818Brian Ó Dónaill 087 2648497 Gavin Ó Dónaill 087 6522285Hugh Bonner 086 8239607 John Gillespie 087 7434523WARR IS DECLARED IN THE ROSSES BUT FOR A GOOD CAUSE was last modified: March 10th, 2015 by StephenShare this:Click to share on Facebook (Opens in new window)Click to share on Twitter (Opens in new window)Click to share on LinkedIn (Opens in new window)Click to share on Reddit (Opens in new window)Click to share on Pocket (Opens in new window)Click to share on Telegram (Opens in new window)Click to share on WhatsApp (Opens in new window)Click to share on Skype (Opens in new window)Click to print (Opens in new window)Tags:donegalMullaghduffNaomh MhuireWARRlast_img read more

Read More

first_imgNoel Gallagher has told talkSPORT new Manchester City manager Pep Guardiola has not come to England ‘just pick up a cheque’ and insists the Spaniard will strive for move glory in charge at the Etihad.Guardiola has officially begun his role as City boss having been confirmed as Manuel Pellegrini’s successor back in February.Having won six league titles, four cup competitions and two Champions League crowns with previous clubs Barcelona and Bayern Munich, Guardiola is expected to turn an inconsistent City side into a force on a domestic and European stage.Rock legend Gallagher was one of the first to meet and interview the coach at the club’s training ground, and he joined Monday’s Sports Bar show to discuss the encounter.“I was really impressed by him,” the High Flying Birds frontman told Andy Goldstein and Jason Cundy.“He’s got that glint in his eye and he’s really young. Most managers come across like school teachers and prison wardens, but Pep feels like he’s one of the lads.“I was asking him how the current squad would fare and how he’d know if players were going to be with him or not, and he just said: ‘I can smell it on them. I can literally smell it on them’.“He said it wouldn’t take him long to figure out who is great and who isn’t, who he needs and who he doesn’t.“Pep has got a legacy to protect, he’s not going to go there to just pick up the cheque and say, ‘oh well that was fun in England’.“He’s going to want to come and win everything in the first season. That’s the thing I got off him.“You look into his eyes, and he’s like a Jedi!”last_img read more

Read More

first_imgDonegal GAA star Mark McHugh has run the wrath of the soccer fraternity in Ireland by saying he’d rather watch RTE soap Fair City than Martin O’Neill’s side in action.Ireland toiled in the first-half, but a much improved second-half performance ensured a hugely important win over the stubborn Georgians. The result coupled with Ireland’s victory on Friday and Scotland’s defeat to both Georgia and Germany sees Ireland in a good position in their quest for qualification for EURO 2016 in France next summer.Seamus Coleman was outstanding, while Robbie Brady and Wes Hoolahan were also excellent for O’Neill’s side on a tense night in Dublin.However, Donegal player Mark McHugh was unimpressed and said he’d rather watch Fair City than what was on offer at the Aviva stadium.McHugh posted the picture highlighted above on his social media account on instagram. He was also critical on Twitter saying that what was on offer by the GAA over the weekend compared to the Ireland match was night and day and claimed the GAA have the best games in the world.Last night’s match wasn’t exactly edge of your seat excitement but either were Dublin’s facile wins over Longford, Kildare, Wexford and Fermanagh in the run-up to their clash with Mayo.In truth bar a couple of matches this season in this writer’s opinion the All-Ireland football championship has been poor.Has McHugh got the blinkers on?What’s your thoughts? Do the GAA have the best games in the world?   DONEGAL GAA STAR SAYS HE’D RATHER WATCH FAIR CITY THAN IRELAND! was last modified: September 8th, 2015 by Mark ForkerShare this:Click to share on Facebook (Opens in new window)Click to share on Twitter (Opens in new window)Click to share on LinkedIn (Opens in new window)Click to share on Reddit (Opens in new window)Click to share on Pocket (Opens in new window)Click to share on Telegram (Opens in new window)Click to share on WhatsApp (Opens in new window)Click to share on Skype (Opens in new window)Click to print (Opens in new window) Tags:GAAnewsSportlast_img read more

Read More
December 25, 2019

Glendale 21, South Pas 7

first_img South Pasadena (0-3) drove the field on the the next drive but quarterback Michael Flynn threw an interception in the end zone. Later in the quarter, Tigers running back Richard Diaz ran 42 yards to the 5-yard line. This time Flynn connected with Ivan Yoo on a play- action pass for a 5-yard TD pass to tie the game before halftime. GLENDALE — Turnovers proved costly to the South Pasadena High School football team, allowing host Glendale High to pound their rushing attack in a nonleague victory on Friday. After a scoreless first quarter, a fumble by Tigers punter Chandler Blevens allowed Glendale to take over on a short field. Running back James Clay punched it in from 4 yards out to take the lead. AD Quality Auto 360p 720p 1080p Top articles1/5READ MOREThe top 10 theme park moments of 2019 Diaz rushed for 111 yards on just eight carries. Glendale scored two third-quarter touchdowns to put the game out of reach. A fumbled fair catch by Joshua Parish led to a touchdown and Clay scored his second touchdown on the Nitros’ next possession. @Tagline: Dan Malignaggi center_img 160Want local news?Sign up for the Localist and stay informed Something went wrong. Please try again.subscribeCongratulations! You’re all set!last_img read more

Read More

first_imgMany Chelsea fans on Twitter were full of praise for Victor Moses following the 2-0 win at Hull.Moses was given a starting place by boss Antonio Conte and repaid him with an excellent performance at right wing-back.Many Blues supporters are now hoping the Nigerian keeps his spot in the team.Moses definitely took his chance well. So direct. Just wants to run at players or cross it, something which our “wingers” lack. #cfc— Martin Connolly (@_MC1905_) October 1, 2016Will hold my hands up; I was wrong about Moses. Looked really impressive for us so far this season #CFC #KTBFFH #HULCHE— Nick Stroudley (@nickstroudley) October 1, 2016Victor Moses was superb today #motm #CFC— Mech (@mech200) October 1, 2016Alonso and Moses both deserve to start from now on. #cfc— JL (@Joti_2203) October 1, 2016Victor Moses is a proper right winger. Very underrated #CFC #HULCHE— WHY SO SERIOUS!? (@_ChelseaHolic) October 1, 2016Moses was unbelievable today – he has to start next match! #CFC— Owen (@OzNozHD) October 1, 2016A day full of positives. 3-4-3 looked solid. Moses & Alonso impressive. Costa on fire. Zouma and Terry back after the break, lovely. #CFC— Matt Bennett (@MattBennettSw6) October 1, 2016When you outshine Hazard on the wing for #CFC.. You deserve praise.. Well done Victor Moses!!— Conte Passion (@VesleyR_CFC) October 1, 2016So much respect for Victor Moses.. A long while biding his time in the Wilderness but never gave up.. Welcome back!👍👍⚽️💙 #CFC— Caroline (@chelseacazza) October 1, 2016Nice to see width in our game, the ball being crossed in.. Alonso and Moses were really positive today. Well done Chels 👍🏻 #CFC— Bradley Walton (@Brad29_) October 1, 2016If #Moses‘ name was “Mosinho” and he were born in latin america, he would be worth 50 millions right now #CFC #Chelsea— Sadibou SOW (@sadibsow) October 1, 2016Victor Moses – Finally a proper right winger. Nothing short of class! Very underrated. #CFC— Didier Drogba (@khalidpschwarz) October 1, 2016 Follow West London Sport on TwitterFind us on Facebooklast_img read more

Read More

first_imgChico >> The typical all-star baseball game can unfold in one of two ways. The best hitters in the league can have a mash-off and race to double digits. Or, the best pitchers in the league can toss a daisy-chain of dominance against one another.Saturday’s Lions All-star high school baseball game at Doryland Field was definitely a battle of the arms. It just didn’t quite have a score to match — a 5-1 North win over the South. Known as the Bob Busch Classic, the game consisted of the area’s …last_img

Read More
December 19, 2019

The media in South Africa

first_imgSouth Africa is a media-savvy nation, saturated with print, broadcast and online offerings. (Image: Pixabay)Sections in this article:IntroductionMedia consumersMedia ownersThe futurePress freedomRelated articlesUseful linksIntroductionThe traditional newspaper market is relatively static, but there has been phenomenal growth in the tabloid market. India and China have recorded a similar trend, with newspapers targeted at specific local audiences powering through the readership ranks.There has been significant growth in magazines published by the four major media houses, and by specialist independent publishers. Many of these are international titles, such as Heat, FHM, Elle, GQ, Cosmopolitan and Marie Claire, published under agreement with their international owners.And as in any fast-paced, first world nation, online media is accessed via cellphones, through RSS feeds and via national and international news websites and chat rooms.Local media houses have general and specialised news websites which, in terms of the speed and breadth of their coverage, are on a par with the best in the world.Broadcasting and telecommunications are regulated by the Independent Communications Authority of South Africa (Icasa), which also issues broadcast licences.There are a large number of television stations and channels, covering national, African and international news ranging from politics to hard news, business and celebrity news.Public broadcasting is provided by the state broadcaster, the South African Broadcasting Corporation (SABC), through an annual payment of a TV licence fee.  Free-to-air is provided by commercial broadcaster e.tv and subscription television services – MNet and DStv – are provided by Multichoice. In 2007 Icasa issued licences for four new pay-TV providers set to end Multichoice Africa’s monopoly in the pay-TV market, these are: Telkom Media, On Digital Media (ODM), e.sat and Walk on Water Television, as well as incumbent MultiChoice.Radio commands vast listenerships, with community stations catering to specific target audiences and national stations drawing in people across the country.In its SA Media Facts report for March 2009, OMD Media Direction found that there were 21 daily newspapers, 27 major weeklies, 660 consumer magazines, 735 business-to-business publications, 470 community newspapers and magazines, 92 television stations, 137 radio stations, and over 65 DStv audio channels.Regarding digital media, there were 10.9 internet users per 100 people, 8.5 personal computers per 100 people and 72.4 cellphone subscribers per 100 people. Web pages indexed by Google were estimated at more than 10 billion.International news agencies Bloomberg and Reuters have bureaux in Johannesburg, while the BBC has correspondents in the country. CNBC Africa was launched in South Africa in 2007. Local news services include the South African Press Association and African Eye News.Back to the topMedia consumers According to the 2008B All Media Products Study (AMPS) by the South African Advertising Research Foundation (Saarf), 48.6% of South African’s adult population (over the age of 16) read newspapers, 31.4% read daily papers and 35.4% read weekly papers.For its statistics, Saarf uses the latest Bureau for Market Research (BMR) population estimate, based on the 2001 Census, which puts South Africa’s adult population (over the age of 16) at some 31-million.Mainstream newspaper circulation is fairly flat, according to figures from the Audit Bureau of Circulation of South Africa (ABC). But this is balanced by massive growth in new tabloid-style papers aimed at the mass market.According to ABC figures for the first quarter of 2007, the circulation of newspapers with a traditionally middle-class readership are flat, with the exception of the Mail & Guardian, which went up from 42 000 in the same period of 2006 to 47 000 in 2007. In the period October – December 2008 figures reveal an increase of 12.4%, the newspaper now has 58 258 weekly sales (as against 48 292 in 2006), the highest in its 25-year history.But newspapers with a largely black, working-class readership are booming. The most notable title in this trend is the tabloid Daily Sun, which had an average 508 000 daily sales in the first quarter of 2007, up from 452 000 in the same period of 2006.  Continuing with this trend, in the first quarter of 2009 sales for Daily Sun have increased to 513 291 daily.  City Press was up from 185 000 to 201 000 average weekly sales in 2008, and in 2009 it is circulating at 195 150 weekly sales. However, Beeld sales dropped in 2007 from 105 184 daily sales to 101 972 in 2009.According to the Saarf Amps figures, nearly 22-million watch television, over 25-million listen to the radio, and just under 11-million read magazines. According to figures by digital media consultancy World Wide Worx, 38.5-million South Africans access the internet, or 8% of the total population.State broadcasting channel SABC1 has far and away the highest viewership, at 70.6% of the adult population. This is followed by SABC2 with 60%, e.tv with 57.1%, SABC3 with 47.6%, the main MNet channel with 6.4% and all of the DStv channels with 16.8%.DSTV subscribers reached the 2-million mark in November 2007.Back to the topMedia owners South Africa’s media is dominated by a handful of large corporations, with their interests stretching from newspapers to magazines and the internet. Radio is mostly the domain of the state broadcaster, the SABC, although there is a growing number of community stations.There are three main players in television: the SABC , which has three channels (SABC1, SABC2 and SABC3); the free-to-air broadcaster, e.tv ; and Multichoice , which has sewn up the pay channel market. Its bouquet is large, and it regularly adds new channels.There are plenty of small, independent media houses, which publish magazines as well as in-house and business-to-business journals. But the major media owners are Media24 , Independent News and Media , Avusa , and the Caxton and CTP Group . These four own almost all the major newspapers and community newspapers, most of the consumer magazine titles and a slew of specialist magazines, and have a finger in internet and broadcast pies.Media24 Media24 owns the Daily Sun, the new mass-market tabloid whose success has turned the South African newspaper market on its head.The paper has a daily circulation of over 500 000 and readership of 7.7-million, while Media24’s other dailies have a circulation of over 800 000. The company’s weekly urban newspapers command a circulation of about 1.4-million a week; the community newspaper division accounts for 1.3-million a week.Media24 Magazines publishes more than 60 titles – some jointly with other companies or under licensing agreements with international titles – selling more than 5.9-million magazines a month that are read by more than 8.7-million people.Its space on the internet, 24.com , was set up in 2006 after the merger of two sister organisations, M-Web Studios and Media24 Digital. It provides a range of online services, such as careers, shopping, classifieds, property, health, freemail, instant messaging, blogs and photo albums. Media24 also owns South Africa’s most popular news site, News24.com .Media24’s major dailies and weeklies are Witness, City Press, Beeld, Die Burger, Volksblad, Rapport, Sondag, Son (daily and weekly), Daily Sun, Sunday Sun and Soccer Laduma. It also has publishes a range of community newspapers. The company is owned by Naspers , which owns MIH Group, the owner of MultiChoice.Independent News & Media Independent News and Media owns 14 national and regional newspapers, publishing newspapers in most of the major cities.In Johannesburg, it has the Star, the Saturday Star, Business Report, which is also carried in its morning titles in Durban, Cape Town and Pretoria, and the weekly Sunday Independent, which is sold nationally.In Durban, the Independent Group publishes the Mercury the Daily News, the Post (aimed at the Indian market), the Zulu-language daily Isolezwe, the Independent on Saturday, and the Sunday Tribune. Isolezwe’s huge growth is part of South Africa’s tabloid-newspaper explosion, and the paper launched the world’s first Zulu-language website .In Cape Town, Independent owns the dailies Daily Voice, its tabloid, as well as the Cape Argus and Cape Times, and the weekly Saturday Argus and Sunday Argus. It also has the Diamond Fields Advertiser, which covers Kimberley and the sparsely populated Northern Cape, and Pretoria News in the capital.The company has some presence in the community newspapers and magazines markets.Its internet presence is IOL , which carries news, classifieds and information from all its newspapers.Avusa The flagship publication of Avusa (formerly Johnnic Communications, or Johncom) is the Sunday Times, South Africa’s bestselling Sunday newspaper and one of the country’s largest papers overall.Avusa also publishes the daily morning paper Business Day and weekly magazine Financial Mail, in partnership with Pearson plc, the British company.In Buffalo City in the Eastern Cape, the company publishes the Daily Dispatch, which was edited by Donald Woods from 1965 until his arrest and banning in 1977 for exposing government responsibility for the death of Steve Biko.Other Avusa titles are the Sowetan, Sunday World, the Herald, Weekend Post, Algoa Sun, Ilizwi and Our Times.Its magazine division has titles in the consumer, specialist, business and medical sectors, while Picasso Headline publishes a range of titles and takes care of custom publishing for other organisations.Avusa also has leanings towards broadcast, with a stake in the Home Channel and Summit TV, which are both carried through DStv. Its online presence is strong, with internet sites for many of its newspapers. It also owns the citizen journalism site, Reporter.co.za And it has I-Net Bridge , an electronic provider of data, news and applications to the professional investment community and corporate market.Caxton and CTP Group Caxton’s interests lie mainly in community newspapers and magazines, although it has made some forays into dailies and weeklies, notably with the Citizen and the free paper, Metro Citizen, which is available on Metrobus buses in Johannesburg.Caxton owns 128 newspapers, many of which cover the smaller cities and towns in which the other big media houses have no presence, and 13 magazines.Primedia With its businesses mainly in the advertising and content sectors of the media industry, Primedia is listed on the JSE . The company owns several radio stations, including 702 Talk Radio and 94.7 Highveld Stereo, which broadcast in Gauteng, as well as Cape Town’s 567 AM Cape Talk.Primedia’s online presence is Iafrica.com , and the company also dominates South Africa’s outdoor (billboard) advertising market.M&G Media Although it is a small group, M&G Media must be included in any overview of the South African media. The company published the highly regarded weekly Mail and Guardian, which began life in 1985 as the Weekly Mail, a newspaper that earned international respect for its fearless exposure of apartheid-era abuses. Its target audience remains the more serious reader.The Mail & Guardian was also the first South African – and African – newspaper to have its own website, with its original editors, Irwin Manoim and Anton Harber, launching M&G Online in 1994. The site is now co-owned by internet service provider MWeb.The Mail & Guardian’s ABC (Audit Bureau of Circulation) circulation October-December 2008 is approximately 58 000 weekly sales and its AMPS 2008 readership is 500 000 adults of all races.M&G is the joint owner of M&G Online , along with internet service provider MWeb .M&G Media is 87.5% owned by Newtrust Company Botswana Limited, which is owned by Zimbabwean publisher Trevor Ncube. The London-based Guardian Newspapers Limited holds 10% of the company and minority shareholders make up the rest.MultiChoice M-Net, the subscription television channel, was founded in 1986. The first broadcast, comprising one 12-hour channel, went out in October 1986. Today it has a range of general entertainment and niche channels and broadcasts to over 2-million subscribers in 41 countries across Africa.Its subscriber management division became MultiChoice in 1993 when the customer service divisions split from M-Net. It became MIH Holdings in 1996. The MIH Group is wholly owned by Naspers, the owners of Media24.Its operations include subscriber management services and digital satellite television platforms broadcasting 24 hours a day on its DStv platform.Multichoice currently offers DStv in a variety of packages, these include: DStv Premium, Select, Compact, EasyView, Portuguesa, North Indian and South Indian. Each package provides different entertainment programming and technological innovation.  A range of channels are offered, from video channels to audio channels to radio channels and an affordable monthly subscription is paid according to the choice of package.MultiChoice owns MWeb, the internet services provider that has about 340 000 broadband and dial up customers. MultiChoice also has interests in M-Net/SuperSport. Through Media24 and MIH, Naspers has interests around the world.e.tv E.tv is South Africa’s first private free-to-air television channel. It was launched in 1998 and broadcasts a full-spectrum programming service to 78% of South Africa’s population – the 2008 AMPS figures put its viewership at 17 881 000.The channel is owned by black empowerment group Hosken Consolidated Investments Limited and Venfin Limited.Through its e.news television news service, e.tv broadcasts three English bulletins each night and a daily news and current affairs show, Morning Edition, each morning. E.tv’s prime-time flagship current affairs programmes are 3rd Degree and the 24-hour E-News channel on the DStv digital satellite platform.SABC Established on 1 August 1936 by an Act of parliament, on 1 October 2003 the SABC became a limited liability company wholly owned by the state.Its national radio network comprises 18 radio stations, 15 of which are dedicated specifically to public service broadcasting. These are 11 full-spectrum stations, one in each of the official languages, a cultural service for the Indian community broadcasting in English, a regional community station broadcasting in isiXhosa and English and a community station broadcasting in the !Xu and Khwe languages of the KhoiSan.SABC radio is dominant in South African broadcasting – AMPS indicates that over 78% of South Africa’s adult radio listeners tune in to SABC radio. Its television network comprises four television channels – three free-to-air (SABC1, SABC2 and SABC3) and one pay-TV (SABC Africa) broadcast 24 hours a day on the DStv digital satellite platform.The SABC’s on-line news service, SABCnews.com attracts an average of 600 000 site visits a month.The Government Communication and Information System, GCIS, has a comprehensive list and contacts of the media in South Africa, including foreign media presence and freelance journalists.Back to the top The future The trend in South Africa, as in other developing nations such as India and China, is towards local newspapers for local readers, in a tabloid style.Content is changing, too: it is human interest, focused on the local community, local investigations and often uses local languages. Son, for example, is written in a rough, street Afrikaans.The stories are big on superstition, violent crime and local interest, with little or no sense of the bigger picture and no analysis. In South Africa, the papers falling into this sector are the Daily Sun, Son, Isolezwe, Ilanga and Daily Voice.Overall readership figures are up, according to the latest Amps report. Although the older and more traditional titles may be in some trouble, as they are in the EU and the US, sales figures are rising. There was a 43.18% increase in newspaper circulation between 2002 and 2006 and an increase in the number of tabloid publications.  A further increase to 48.6% between 2007 and 2008 has taken place and tabloid publications are still well ahead.The reasons for this boom have variously been given as an increasing literacy, less political repression, the privatisation of the media, better infrastructure and higher domestic incomes.The Daily Sun leads the fray – it is read by 3 in 10 South African newspaper readers – with sales rising from 71 742 in 2002 to 513 291  in 2009. Launched in 2002, it was the first local tabloid aimed at the black working class. Initially met with disdain by the established press, its huge sales – and the fact that it has made new newspaper readers out of millions of South Africans – have earned it some respect. Its success has been emulated by other papers. Isolezwe, the Zulu-language tabloid, has posted a rise in sales from 34 057 in 2002 to 102 454 in 2009, and has a readership of 655 000.There are also about 200 successful, small, independent papers in South Africa. There have been two attempts at daily free newspapers: the Citizen Metro is available on Metrobus buses in Joburg, while the Times is delivered daily, free of charge to Sunday Times subscribers, of which there are 130 000.Citizen journalism has some way to go. The Times is trying it; and Avusa launched Reporter.co.za, a news website, in January 2006. Written entirely by its readers, to date it has over 3 800 registered reporters who file content on a daily basis.But by far the biggest challenge to the traditional newspaper market is the internet. In South Africa, there are over 36-million cellphones in circulation (although perhaps not that many actual cellphone users), while 3.85-million people have access to the internet.Back to the topPress freedom Press freedom has always been important to South Africans. During the dark days of apartheid, the press was severely restricted.Despite the government’s legislation, harassment and imprisonment, the news was still defiantly reported. Given this history, it is no surprise that freedom of the press was written into the new democratic Constitution.However, according to the Reporters Without Borders‘ Worldwide Press Freedom Index, South Africa’s press freedom ranking is slipping, dropping from 31 in 2005 to 44 in 2006. Evident of some improvement, in 2008 the press freedom ranking picked up to 36.This still puts it in the top 50 countries said to have “genuine press freedom”. Reporters Without Borders surveys 173 countries. It looks at the degree of freedom journalists and news groups have in each country, as well as the efforts made by the various governments to safeguard press freedom.Other African countries in the top 50 include: Namibia (23rd), Mali (31st), Cape Verde (36th) and Mauritius (47th).The South African media is governed by the Broadcasting Act and the Electronic Communications Act, both of which were formulated in the spirit of the Constitution.The print media is not as regulated as broadcast media and there is no clear legislation on how it should behave. The only recourse is the Press Ombudsman of South Africa. Broadcast media is regulated by the two acts, the SABC has its own editorial policy, and Icasa sets out licensing conditions. The internet is difficult to police, although technically it does fall under the two acts.Back to the topWould you like to use this article in your publication or on your website? See Using Brand South Africa material.Related articles The media in South AfricaSouth Africa onlineSouth African televisionRadio in South AfricaSouth Africa’s commercial radio stationsSouth Africa’s public broadcasting radio stationsSouth Africa’s community radio stationsUseful links Audit Bureau of Circulation of South Africa Caxton and CTP Group DStv e.tv Independent Communications Authority of South Africa Independent News and Media Avusa M&G Online Media24 MNet Multichoice Naspers OMD Media Direction Online Publishers’ Association Press Ombudsman of South Africa Primedia  South African Advertising Research Foundation South African Broadcasting Corporation South African Press Association World Wide WorxProspero360 Digital Marketing Agencylast_img read more

Read More